Opzeggen en overstappen

Wil je een mobiel abonnement opzeggen of overstappen naar een andere provider? Houd er rekening mee dat je te maken hebt met een contractduur, over het algemeen is dat 1 of 2 jaar. Gedurende die periode kun je niet zomaar je mobiele abonnement opzeggen. Wil je het abonnement toch opzeggen? In de meeste gevallen zal je dat moeten afkopen, wat betekent dat je de resterende maanden alvast dient te betalen. Je bent dan vrij om te gaan, maar je dient vervolgens extra kosten te maken om een nieuw abonnement of een andere aansluiting aan te vragen.

Wil je overstappen naar een andere provider of je abonnement opzeggen en is de contractduur inmiddels achter de rug? Je hebt doorgaans te maken met 1 maand opzegtermijn. Dat betekent dat je na het moment van opzeggen nog een maand klant blijft. Daarna kun je opzeggen of overstappen. In de meeste gevallen zal de nieuwe provider dat voor je in orde maken, zodat je daar zelf zo min mogelijk omkijken naar hebt.

Wil je binnen 1 jaar opzeggen en overstappen? Houd er rekening mee dat er een simlock op je telefoon kan zitten. Dat betekent dat je in het toestel alleen gebruik kunt maken simkaarten van je huidige mobiele provider. Na 1 jaar kun je de simlock gratis door je provider laten verwijderen, voor die tijd mogen daar kosten aan verbonden zijn. Je kunt dit navragen bij je mobiele provider of zelf een andere simkaart in de telefoon plaatsen om dit te testen. Heb je een simlockvrije telefoon gekocht, bijvoorbeeld in combinatie met een sim only abonnement? Dan is hier geen sprake van. In dat geval hoef je bij het opzeggen en overstappen slechts de contractduur in de gaten te houden, om aanvullende kosten te voorkomen.

Sim only abonnement opzeggen

Wil je een sim only abonnement opzeggen? In dat geval heb je uitsluitend te maken met je mobiele provider, de telefoon had je immers al of heb je los gekocht. Dat betekent dat je rekening dient te houden met de duur van het sim only contract en een eventuele opzegtermijn. Er zijn tegenwoordig sim only abonnementen beschikbaar die je maandelijks kunt opzeggen. Je voorkomt daarmee dat je aan een lange contractduur vastzit. Dit is bijvoorbeeld interessant wanneer je na het opzeggen en overstappen gebruik wilt maken van een nieuwe provider waar je nog geen goede ervaringen mee hebt. Je kunt deze dan als het ware gewoon even uitproberen.

Overstappen naar nieuwe provider

Overstappen en opzeggen werkt heel eenvoudig, op het moment dat de contractduur voorbij is en je de opzegtermijn hebt uitgezeten. Je kunt voor die tijd alvast een nieuwe provider uitzoeken en aangeven per welke datum je graag gebruik wilt maken van je nieuwe abonnement. Je kunt er ook direct voor kiezen een nieuwe mobiele telefoon te gaan kopen met een abonnement, in dat geval sla je twee vliegen in een klap. Je kunt over het algemeen gewoon gratis je nummer meenemen, zodat er zo min mogelijk verandert. In principe ga je alleen een lager bedrag per maand betalen, kun je rekenen op een betere dekking of kun je om andere redenen gebruik maken van het nieuwe abonnement bij een andere provider. Bij een nieuw abonnement krijg je de simkaart vaak gratis thuisgestuurd, maar in sommige gevallen betaal je nog wel aansluitkosten bij je provider.